Abonnementsbedrifter vokser 5 ganger raskere

Tallenes tale er tydelig: Abonnementsrevolusjonen skyter fart og selskapene som omfavner denne forretningsmodellen vokser raskere.

 

Ifølge en årlig rapport fra Zuora har et gjennomsnittlig selskap som tar i bruk abonnementsmodellen økt inntektene med over 300% i løpet av de siste syv årene. Den samme rapporten viser også at disse selskapene på samme tid har økt omsetningen omkring fem ganger raskere enn de store amerikanske selskapene på S&P 500 indeksen.

Abonnement som forretningsmodell er på full fart inn i de fleste bransjer. Vi har bare sett starten. Fordelene er store både for leverandør og kunde. Det skaper gode rammer for vekst for de som omfavner forretningsmodellen og benytter den riktig.  

 

Store muligheter i forretningsmodellen

Stadig nye produkter leveres nå gjennom abonnement. Ifølge en rapport fra McKinsey ser man at moderne kunder velger abonnementsløsninger på fysiske produkter av flere årsaker. For det første ønsker man å redusere antall turer på butikken, noe som har ført til at man ser en oppblomstring av selskaper som tilbyr abonnement på dagligvarer. Rapporten peker også på at mange tegner abonnement for å få medlemsfordeler og lavere priser. Dette ser man foreløpig mest innen retail. Amazon prime er her et åpenbart eksempel.

Mange ønsker også skreddersydde pakker eller opplevelser basert på sine egne preferanser. Såkalte “surprise boxes.” For eksempel abonnement på skjønnhetsprodukter hvor kunden ikke vet eksakt hva de skal mottar hver måned. En overraskelse du ser frem til. I USA finnes det aktører innenfor denne “surprise boxes” kategorien som har flere enn 500.000 abonnenter.

Et foreløpig lite norsk eksempel på dette fenomenet er te-salongen. De leverer te av høy kvalitet fra ulike verdenshjørner månedlig. Abonnentene kjenner ikke innholdet i forkant. Kun at det er nye spennende te varianter hver måned.

McKinsey rapporten viser at omkring 60% av de som abonnerer på fysiske produkter er kvinner, men at menn oftere har 3 eller flere aktive abonnementer. Dermed ligger det et stort potensial i begge kundegruppene.

Abonnementsmodellen gir mulighet for en mye nærmere relasjon til kundene. Man kan i langt større grad “skreddersy” produktene/dialogen/brukeropplevelsen etter deres vaner og preferanser. Uavhengig av om det er fysiske og/eller digitale produkter/tjenester som tilbys.

 

Skandinaviske bedrifter har et godt utgangspunkt

Ifølge DESI 2018 (The Digital Economy and Society Index) er Norge og Skandinavia blant de som har kommet lengst i den digitale revolusjonen. Norge ligger godt over gjennomsnittet i EU på de fleste områdene, men vi ser særlig at andelen nordmenn som handler på nett øker.

Betalingsformidleren Dibs gir, i deres årlige rapport Norsk E-handel, nye abonnementsløsninger mye av æren for veksten innen netthandel de siste årene. I dag kan man både abonnere på fysiske produkter og rent digitale tjenester.

Eksempelvis peker rapporten på at nesten halvparten av Norges befolkning har eller har hatt et abonnement på strømmetjenester innen film og tv, og at 44 prosent strømmer musikk via abonnement. En annen spennende utvikling er at antall nordmenn som abonnerer på matvarer økte med 40 prosent fra 2017 til 2018, dermed ser man at abonnement på fysiske varer man tidligere kun så i sammenheng med fysiske butikker også er i sterk vekst blant norske kunder.

 

Fremtiden er her

Slike abonnementsløsninger sparer forbrukeren for tid og energi, og vi ser tydelig at kunder i Norge og Skandinavia er villige til å betale for bekvemmeligheten ved gode abonnementsløsninger.

Kundene i dag etterspør og velger gode produkter og tjenester i abonnement. Markedet er klar for gode abonnementsløsninger i alle former og fasonger, så lenge basistjenesten og opplevelsen er god. Selv store kapitalvarer som bil er nå på full vei inn i abonnementsmodellen. Vekstraten til abonnementsvirksomheter viser at modellen gir store muligheter.

Hvor langt er dere kommet?

Infosoft kan tilby et moderne skybasert abonnementssystem som dekker dagens og fremtidens behov. Våre systemer er skalerbare og fleksible. Vi besitter lang erfaring og kompetanse med å bistå våre kunder med abonnementsløsninger.

Infosoft jobber for å skape vinnere i abonnementsøkonomien.

 

Kontaktskjema

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.