Abonnementsrevolusjonen

Avisbransjen har benyttet abonnement i over 100 år. Derfor har de rike erfaringer som alle næringer kan lære av i overgangen til et tjenestedrevet næringsliv.

Abonnement er definitivt ingen ny forretningsmodell, for stadig flere bransjer og virksomheter har de siste årene introdusert abonnement. Selv bransjer som åpenbart er sett på som engangskjøp har nå utviklet forretningsmodeller der de tilbyr produktet som en tjeneste i abonnement. Bilbransjen er et slikt eksempel, riktignok i vårt naboland – foreløpig. Kan bil tilbys i abonnement, så kan de fleste produkter tilbys slik. Og det blir de i så stort omfang at verden nå snakker om abonnementsrevolusjonen.

Men hvorfor skjer dette nå? Det er som nevnt ingen ny oppfinnelse.

Fordeler for både kjøper og selger med abonnement

Modellen gir både leverandør og bruker (kjøper) mange fordeler. Leverandøren får bedre forutsigbarhet og sikkerhet for inntektssiden, nærmere forbindelser med kunden, et bedre grunnlag for vekst og ikke minst lavere kostnader. For kunden gir modellen en enkel og praktisk løsning, og den er brukervennlig. Det er også ofte billigere med abonnement enn å kjøpe individuelt, og ofte gir et abonnement en merverdi.

Bedre å være kunde

Kunden har mer behov for å finne praktiske løsninger. Digitalisering har skapt verktøy og tjenester som har drevet flere til å gjøre kunder til abonnementer. Globale suksesser som Netflix bidrar også til å inspirere ulike virksomheter til å ta seg betalt på nye måter. I dag abonnerer de fleste husholdninger ikke bare på avis eller magasin (fysisk og/eller digitalt), strøm og telefoni. De abonnerer også på en rekke andre varer og tjenester som mat, musikk, filmer, tv, internett etc. Kunden vil handle på nye måter, og tilbydere bør kjenne sin besøkelsestid for å kunne ha et forsprang til konkurrentene. Vi ønsker sterkt å bistå både eksisterende og nye abonnementsvirksomheter med vår lange erfaring.

Er du interessert i en uforpliktende samtale om hva vi kan bidra med?

 

Fyll ut skjema under så tar vi kontakt.

Kontaktskjema

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.