Store fordeler med abonnementstjenester

Vi er inne i en revolusjon der flere og flere bransjer tilbyr abonnementstjenester på sine produkter og tjenester, alt fra musikkstreaming til matkasser på døren. Men hvilke fordeler har en slik type forretningsmodell for bedrifter og kunder?

 

Tradisjonelt sett har det vært avis- og magasinbransjen, energi- og telefonselskaper, bokklubber og treningssentre som har tilbudt abonnementstjenester. Nå viser det seg at trenden er gått fra å eie til å leie eller abonnere på produkter og tjenester også i andre bransjer. Kundene vil handle på nye måter. Derfor går nå stadig flere bransjer fra forretningsmodellen betale-per-produkt eller tjeneste, til å tilby produkter som en tjeneste i et abonnement.

Det sies at vi er inne i en abonnementsrevolusjon, hvor det etter hvert vil være fullt mulig å abonnere på så og si alle typer varer og tjenester. Dette inkluderer ikke bare mat, musikk, internett, film og tv. Men også briller, biler, klær, blomster, medisiner, hundemat, te, høreapparater, spill, legetjenester og mye annet tilbys allerede nå som abonnementstjenester.

Interflora (i Danmark) har begynt med egne blomsterabonnement. Kunden kan få en bukett sendt hjem hver 14. dag. De har også et eget merkedagsabonnement, slik at kona alltid får en bukett på bryllupsdagen, eller mor en på morsdagen.

Les om abonnementsløsningene til Apple og Volvo.

 

Vinn-vinn for leverandør og kunde

De nye handlevanene skaper en vinn-vinn situasjon både for bedriften som har en abonnementsløsning, og for kunden som benytter seg av det. Vanligvis avsluttes en kjøpsprosess og kundeforholdet etter at kunden har betalt en engangssum for et produkt eller en tjeneste, men med abonnementsløsninger stopper det ikke her. Bedrifter som tilbyr abonnent får isteden løpende kundeavtaler med faste betalinger, hvilket gir langt bedre forutsigbarhet og en sikrere inntekt, samt større mulighet for mersalg og gjenkjøp. Kunderelasjonene blir nærere og mer langvarige.

En annen fordel er at bedriften får tilgang til data om kundens preferanser og atferd. Dette er helt avgjørende for produktutvikling, generell vekst og videre suksess. Hos for eksempel Netflix, som tilbyr abonnementstjenester på streaming av filmer og serier, handler alt om gode kunderelasjoner. For å lykkes, lytter de til kundene, vurderer og forbedrer de produktene og tjenestene sine kontinuerlig hver eneste dag.

 

Fleksibel kjøpsprosess

Kunden på sin side får større frihet og fleksibilitet ved å abonnere på et produkt eller en tjeneste, fremfor å eie. Bare tenk på streaming-tjenester som Spotify som gir deg tilgang til all verdens musikk overalt hvor du går, til et fast månedsbeløp eller årsbeløp om du heller vil det. Det er også ofte billigere med et løpende abonnement over tid enn individuelle kjøp. Og skulle ikke kunden være fornøyd er det enkelt å avslutte et abonnement og bytte over til en konkurrerende tilbyder. Abonnement er rett og slett en mer brukervennlig, praktisk og smidig løsning for kunden.

 

Ønsker du å implementere abonnementsløsninger i din bedrift?

Fyll inn skjemaet nedenfor så tar vi kontakt for en uforpliktende prat.

 

Kontaktskjema

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.